Šīs ziemas aukstuma rekordi, cerams, jau ir aiz muguras, taču ziema vēl nebūt nav galā. Pie zemām gaisa temperatūrām elektroauto īpašniekus nereti nepatīkami pārsteidz neierasti lēns akumulatora uzlādes ātrums. Kāpēc ziemā elektroauto uzlādēt ir sarežģītāk, un ko darīt lietas labā? Padomus sniedz Arturs Svekris, “Ignitis Latvija” elektroauto uzlādes tīkla attīstības vadītājs Latvijā.
Elektroauto uzlādes ātrums ir atkarīgs ne tikai no uzlādes stacijas jaudas, bet arī no elektroauto akumulatora temperatūras. Akumulatora baterija visefektīvāk darbojas istabas temperatūrā – aptuveni 20 grādos, pārāk aukstos klimata apstākļos ķīmiski mehānisku procesu rezultātā tā zaudē enerģijas ietilpību un iespējamos braukšanas attālumus.
Uzlādes ātrums atkarīgs arī no akumulatora tipa
Vienlaikus jāņem vērā, ka elektroauto akumulatora uzlāde ir atkarīga arī no tā tipa un izmantotajiem ķīmiskajiem elementiem. Eksperts norāda, ka tieši no akumulatora sastāva, ir atkarīgs, kā tas reaģē uz zemu gaisa temperatūru un cik ātra būs iespējama tā uzlāde. Piemēram, kobaltu saturošie akumulatori ir efektīvāki zemās temperatūrās. Tai pat laikā jaunākajos elektroauto baterijas ar šo elementu izmanto arvien mazāk, jo tā ieguve ir gana sarežģīta. Līdz ar to, strauji pazeminoties gaisa temperatūrai, lai panāktu ātrāku elektroauto uzlādi, ir jādomā par papildus risinājumiem, piemēram, akumulatora uzsildīšanai pirms uzlādes.
Svarīgi uzsildīt akumulatoru pirms uzlādes
“Ja akumulators ir auksts, tas var būt pie vainas lēnākai elektroauto uzlādei. Pat visjaudīgākā uzlādes stacija nevar piegādāt vairāk enerģijas, nekā akumulators ir spējīgs uzņemt. Elektroauto iebūvētais lādētājs regulē jaudas limitu, novērtējot akumulatora stāvokli un nodrošinot tik daudz enerģijas, cik tas ir spējīgs attiecīgajā brīdī uzņemt. Uzlādes laikā akumulators dabiski uzsilst vai arī to uzsilda pati automašīna, tādējādi palielinot arī uzlādes ātrumu,” norāda A.Svekris.
Tātad, lai veicinātu ātrāku elektroauto akumulatora uzlādi, to vēlams iepriekš uzsildīt. Elektroauto uzlāde būs ātrāka, ja akumulators uzlādes sākumā jau būs optimālā temperatūrā. Daudziem elektroauto ir iebūvēti elektriskie sildelementi, kas automātiski uzsāk darbu pie zemām temperatūrām. Taču šī funkcija arī prasa enerģiju, līdz ar to aukstajās dienās ieteicams saglabāt elektroauto baterijas enerģijas ietilpību ne mazāk kā 20%.
Kā ātrāk uzlādēt elektroauto?
Lai nodrošinātu ātrāku elektroauto uzlādi, A.Svekris iesaka pirms akumulatora uzlādes bateriju sagatavot uzlādei. Atsevišķu zīmolu elektroauto, piemēram, “Tesla” un jaunākajos “Hyundai” modeļos, ir pieejama funkcija, kas ļauj akumulatoru laikus sagatavot ātrajai uzlādei. Kad navigācijā ir izvēlēta uzlādes stacija, šo modeļu automašīna pati sagatavos akumulatoru ātrajai uzlādei.
Dažiem elektroauto modeļiem ir automātiskā akumulatora uzsildīšanas funkcija, ko var ieslēgt, izmantojot vadības paneli. “Ja ir šāda tipa auto, svarīgi ir neaizmirst izmantot šo funkciju pirms ātrās uzlādes!” atzīmē A.Svekris.
Bez tam, akumulatoru iespējams uzsildīt uzturot dinamisku braukšanas stilu – bieži paātrinājot un bremzējot. “Vienlaikus būtiski atcerēties, ka pati svarīgākā ir drošība uz ceļa! Brauciena laikā vienmēr novērtējiet laikapstākļus un ceļa stāvokli, pirms ķerties pie šīs akumulatora baterijas uzsildes metodes! ” uzsver A.Svekris.
Visbeidzot, ja vien iespējams, A.Svekris iesaka, ka vislabāk elektroauto uzlādēt pēc braukšanas, kamēr akumulators vēl ir silts un nav jādomā par papildus risinājumiem tā sagatavošanai uzlādei.